17 February 2015

Ubat Vitiligo???

Hye.

First of ol nak tegaskan tak ada ubat spesifik yang bebetul mujarab untuk rawat vitiligo. Ingat tau! Setakat ni scientific findings memang tak dapat buktikan mana-mana ubat yang mampu merawat vitiligo. Jangan kecewa tau kalau ubat & supplement orang lain pakai ok, tapi kau pakai tak. Sebab kesannya depend pada respond immune masing-masing.

Still lagi ramai yang emel/komen tanya kat mana nak beli ubat-ubat yang aku pakai. Ok. Maafkan beta sebab lambat jawab. And buat pengetahuan korang, dah setahun lebih aku tak ambil apa-apa ubat/supplement untuk vitiligo ni sebab nak try natural & healthy way. Cewah.

So ni antara ubat yang pernah aku pakai.

1. Anti-vitiligo oil

Minyak dari TrueHerbals ni sebenarnya orang yang kasi free. Lepas habis guna 1 botol, aku try pi cari kat mana-mana farmasi memang tak jumpa. Boleh beli online je sebab ni imported brand. Disebabkan minyak ni based dia VCO (virgin coconut oil), makanya aku cari subtitute kepada minyak ni yang guna bahan asas yang sama.


2. Herba An-Nabaat

An-Nabaat. Bahasa Arab ni. Maksudnya tumbuh-tumbuhan. Ni la substitute untuk minyak yang tak dapat beli tadi. Brand ni muslim produk tau. Bukan vitiligo je, any sakit or masalah kulit yang lain boleh je refer kat doktor UPM ni. Lepas buat appointment, terus aku pegi rumah dia kat Bandar Baru Bangi. Sila la jenguk blog An-NabaatKalau ada apa-apa nak tanya boleh je direct contact DR. NURMAWATI SYAKRONITEL : 019-3917945.

3. Krim

Krim ni dari Klinik Pakar kulit KO. Memang femes emes klinik swasta ni. Cuba la search. Ubat ni aku nak bagitau harga aku pun tak tau sebab ubat ni pun insan yg menggelarkan dirinya as Aunty Rosni yang bagi kat aku. Lepas habis pakai 1 bekas ni, dah tak sambung. hehehehe.


Kat bawah ni pulak krim dari HKL. Kalau korang pegi hospital kerajaan, direfer ke bahagian pakar kulit, memang diorang akan bagi krim-krim ni.


Untuk siapa yang still tak tau, kat FB ada closed group vitiligo. Sekarang ni dalam group Vitiligo Bond Malaysia dah ramai. Semua sporting2. Boleh share/tanya apa je kat situ. Kat dalam group ni korang boleh jumpa macam-macam lagi ubat/supplement yang orang lain guna.

Siapa yang belum join lagi, jom la kita. Jangan malu-malu. Kita serupa. :)
Kisah-kisah pasal vitiligo yang lain korang boleh klik kat tab VITILIGO belah atas kiri kat blog ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...