13 February 2013

Jus & Jeruk Kedondong

Kedondong ni kira nama skema... Kalau orang utara panggil buah kedondong ni buah ambra...

Setakat ni tak pernah berhenti pokok kedondong belakang rumah berbuah.. Alhamdulillah, rezeki Allah kasi... Kalau kata nak makan memang tak mampu nak ngabihkan semua buah, tapi takpe... Buahnya tak terbazir macam tu je, ada jer burung-burung yang selalu singgah pagi-petang... Petang-petang sambil melayan ayam & itik selalunya petik makan gitu je... Agaknya sebab tu kot pokoknya tak berhenti berbuah, ada je yang 'menabur baja'... hehehe.. Eh, jangan terkejut ye tahik ayam merupakan baja terbaik! Cuaca dah mula panas sekarang... Kalau pekena jus kedondong memang ummph laa... Kacang je, pejam mata pun boleh buat...


Lepas kupas kulit buahnya, bersihkan pastu blend... Sebelum blend potong dulu bagi kecik, mak cakap boleh rosak blender sejibik-sejibik lagu tuh jer... Lepas blend, Tapis la jusnya ke dalam jug/bekas air... Kalau tak nak tapis pun takpe, tak pati pun...  Cumanya korang minum skali dengan seradak-seradaknya la...


Tadaaa! Mengancam tak? Kalau suka macam aku, boleh tambah asam putih 20sen dalam jus ni... Pergh! Nikmat minum tengah matahari terpacak beb... Buah selebihnya, boleh buat jeruk... Jeruk ni renyah la sikit nak buat sebab kena peram... Eh, tau ke renyah tu aper? Renyah tu alaaaa korang nih, maksudnya complicated la sikit... Renyah pun tak tau... Haih!

Cara nak buat jeruk kedondong:
1. Kupas then basuh buah kedondong 
2. Rendam buah kedondong dalam air garam untuk 1 malam.
3. Bilas buah kedondong dan tuskan.
4. Masak gula pasir, gula kabung dan garam halus dalam air yang secukupnya
5. Kalau nak, masukkan cili padi. Jeruknya akan rasa pedas2 la sket
6. Bila air gula dah sejuk, campurkan dengan buah kedondong.
7. Simpan dalam peti sejuk paling kejap 2 hari boleh la try makan!

No comments: