28 April 2011

mari mengenal burung puyuh!

 
otak burung unta lebih kecik dari matanya,
telur burung puyuh pula 8% dari berat badannya!
sapa tak tau beza jantan betina burung puyuh angkat tangan macam sayeerrr...
aku nak perturun ilmu aku mengenal jantan betina burung puyuh! dah ready??

normally burung puyuh betina lebih berat sedikit dari burung puyuh jantan..
burung puyuh betina: tengkuk + dada warna perang kekuningan dan ada tompok-tompok hitam
burung puyuh jantan: tengkuk + dada rusty brown sikit.. takde tompok-tompok

ce tengok kat bawah ni... yang kiri jantankah? yang kanan betinakah?
okey.. aku dah bagi jawapan kat situ.. clear tak??? boleh nampak kan beza jantan betina???

ce tengok kat bawah ni pulak... yang kiri jantankah? yang kanan betinakah?
okey, yang ni aku tak nak bagi jawapan.. hahahahaha

!!!!pukul 8.30am: exam Sains Poultry!!!!
poultry: perihal ayam, itik, burung, telur ayam, telur itik dan yang seangkatan dengannya

5 comments:

Zulfikar Hazri said...

burung wak wak pun sama ke nak kenal jantan betina?

wak dol ngan wak seman mana satu jantan mana satu betina?? jawap jgn tak jawap.. :)

♥suNa husNa♥ said...

good luck exam.nice info

zacky ~786~ said...

gud luck awok ..~ :D

Lya said...

terbaik dr ladang!! hahaha..ayu all da best my dear fren!! ;)

iyou said...

zulfikar hazri: errr.. nama saintifik burung wak wak ape ea? jap nk bukak kamus dulu.. mcm x masuk silibus je.. hahaha.. wak dol+wak seman dua2 lelaki.. bkn jantan, bkn betina.. betol x? hehehe

suna husna+zakcy: thanx!!!

lya: hahaha.. ok, thanx dear! gudluck jugak! =)