14 January 2011

bila nak berakhir penderitaan ni?

PADA satu-satu ketika dalam hidup mereka, ramai wanita yang mengalami infeksi atau jangkitan pundi kencing. (aku lah tu!)Dalam kebanyakan kes, ia tidak serius dan pulih dengan rawatan. (alhamdulillah)

kebanyakan infeksi bermula dari bahagian bawah di mana kuman memasuki uretra dan terus ke pundi kencing. Infeksi pundi kencing dinamakan sistitis. Kadangkala uretra juga boleh dijangkiti, ini dinamakan uretritis. Kuman akan terus mara ke buah pinggang dan infeksi pada organ ini dinamakan pielonefritis. Wanita senang dijangkiti disebabkan oleh uretra mereka yang pendek sekali gus membolehkan kuman mara ke buah pinggang dengan senang dan cepat (oh! begitu! patutlaa)

Sekiranya kehadiran bakteria menjadi serius, pesakit akan mengalami keadaan seperti:
- Sakit di bahagian belakang serta sisi badan
- Terketar-ketar
- Demam
- Rasa mual
- Muntah
(memang pun!!!! sangat penat dan sakit belakang sekarang!!!)

macam nih kot keadaan aku sekarang

Sekiranya doktor merawat anda dengan antibiotik, pastikan ubat tersebut dimakan dengan betul. Anda juga harus tahu jenis dan nama ubat yang diberikan untuk rawatan.
(hehehe…. okey, dah dapat antibiotik dah tadi! Nyah-Nyah)

sumber: utusan.com.my

5 comments:

  1. dun forget to drink lots of H20 cik iyou jelita.. kang suro buat water drill kang.. hehe..

    ReplyDelete
  2. ark! water drill??? tidakkkkkkkk~ hahaha

    ReplyDelete
  3. iyou, takutnye....

    kalo ada masalah kegatalan tu pon dia pny simptom ke?

    ReplyDelete
  4. hagio sae: kegatalan? emm.. iyou x de plak tanda tuh...

    antara simptom2 len:
    -rasa ngilu time buang air kecil
    -cepat letih
    -kaler urine x normal
    -bau urine yg kuat+len mcm

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...