11 November 2010

harga getah naik, tapi....

woooo.. getah sekarang mahal... sapa yang tengah menganggur sekarang baik hangpa pi blajaq menoreh getah.. busuk-busuk pon kaya.. daripada 'tanam anggur' yang takkan berbuah...
TAPI
haaa... orang macam aku, mak dan abah ja yang paham perasaan tokey kedai getah.. tak tau lah kat tempat lain kan, tapi kat kampung aku still lagi pemikiran kotoq macam getah depa jugak..
getah kotoq?
haa.. kepada yang tak tau, getah nih kira ikut kilogram la.. zaman getah murah dulu paling mahal pun boley dapat RM4 sekilo. sekarang RM12 wey! so orang-orang kampung aku neh terlebih bijak nak dapat duet lebih, depa 'tanam' siap-siap pasir/kayu kecik/batu dalam getah yang tengah mengeras.. bila timbang kilo naik la kan?
TAPI
bila kami hantaq pi kilang, Ah Pat marah... Ah Pat bilang getah dari kampung tuttt kotoq.. ada batu, pasir, kayu.. habes mesin Ah Pat rosak.. masa timbang kami kat kedai mana la kami nak tau. luaq nampak putih berseri ja, bukak dalam.. oh! lalu Ah Pat pon kurangkan harga getah yang dibawak.. RUGI laa.. beli kat orang kampung mahal-mahal, tetiba jual kat kilang jadi murah pulak.. haih! sekarang nih kena buat sesi spotcek getah. getah sapa kotoq, kita potong harga....!

jadi, kepada penoreh-penoreh sekalian ataupun bakal penoreh, jangan terlalu tamak.. orang tamak selalu rugi.. tuh tak kira agak-agak halal ka duet toreh getah kalau dok buat keja-keja kotoq lagu tuh?

p/s: errr... ada yang terbayang getah nih ka? hahaha.. maklumlah, remaja zaman sekarang.. (excluding me)

2 comments:

Sare said...

ish ish ish.
mcm itu org pown ada ka?
nk untung cpt je.
takde moral dan etika!
*heheh mcm keje kt opis la plak an nk beretika2 ;D

iyou said...

menoreh getah pon kena beretika wooo.. hahahaa