04 November 2010

ada apa pada nama

dalam bahasa arab= ‘Ismun’ waaahh~ dah lama aku tinggai bahasa arab nih.. seronok woo blajaq bahasa syurga neh.. nanti subjek elektif aku insyaAllah aku nak amek bahasa arab balek..

opS! terlebih sudah.. aku nak habaq mai nama neh perkara paling penting dalam peradaban manusia. Ilmu pertama yang diajar oleh Allah s.w.t. kat Nabi Adam a.s. pun nama.

“…dan Dia mengajarnya kepada Adam, nama-nama benda seluruhnya.”
(Al-Baqarah: 31)
Islam memang dah cukup chantek. Makanya, nama neh jadi satu perhatian UTAMA sebagai identiti pengenalan umat Islam. Rasulullah pernah bersabda:

“Di antara kewajipan seorang ayah kepada anaknya ada tiga. Iaitu menamakan mereka dengan nama yang baik, mengajarnya apabila berakal, dan mengahwinkan si anak apabila mereka ingin berkahwin.”
haaaa... dah memang tak boleh disangkal lagilah.. ada 2 bukti kukuh di atas nun.. aku tergerak nak wat entri nih sebab teringat ada nama hamba Allah ni yang kurang sedap didengar.. wallahualam la maksud dia.. tapi aku ghasa bukan salah parents dia apatah lagi dia kan? zaman dulu2, abah kata dulu daftar baby kat balai polis.. polis dulu2 x pandai mengeja sangat.. sebab tuh la ada yang salah eja la.. tertinggal 1 huruf la.. tapi yang x betnya kalau maksud dia buruk~

nama aku? aiceh! maksud dia kat ateih nuun~ aku bangga dengan nama aku..
makanya panggillah aku dengan nama yang aku suka..

okey menggedik disituh~

ni salah satu adab dalam bersahabat.. haa, adala makhluk Allah suka suki ja panggil nama yang dia suka kat kita..
tugas kita?
habaq elok2 kat orang tuh.. panggil aku dengan nama yang perants dah cantek2 bagi...

kepada bakal mempunyai baby, namakanlah baby2 anda dengan nama yang chantek maksudnya sebab tok penah kata.. bila kita kat dunia satu lagik, kita dipanggil dengan maksud nama kita..
bayangkan lah kalau maksud nama kita kondominium.. haa! x ka huru hara?

moral of da story, pikiaq dulu sebelom bertindak

2 comments:

♡ Sutera Kasih ♡ said...

hehe kmu ni lucu..kondominium lg tu..tp tu lah, dulu2 kan org xberapa bijak nk mengeja huhu

miss cahaya petunjuk said...

haha.. slalunya nama sedap tapi maksud bkn2..

xper, kalau maksud x elok kita leh daftar balek nama baru kn?